Apel public privind lipsa de integritate a lui V.Plahotniuc

 
 
Către:
Domnul Nicolae Timofti,
Președinte al Republicii Moldova,
Doamna Raisa Apolschii,
Președinte al Comisiei parlamentare
”Comisia juridică, numiri și imunități”
Partidele Coaliției majoritare
Deputații neafiliați
 
14.01.2016
 
Apel public
 
În condițiile în care în Republica Moldova se află întro situație de impas economico-financiar, social, politic, depreciere considerabilă a monedei naționale, pierderea încrederii în sistemul bancar-financiar, lipsa bugetului și a politicii fiscale pentru anul 2016, totul pe fundalul unui conflict armat în Ucraina și o situație  dificilă per ansamblu în regiune,
Constituirea Guvernului prin desemnarea unei candidaturi cu integritatea neafectată și încrederea substanțială în societate, dar și cu competențe necesare pentru promovarea hotărîtă a reformelor în economie și în instituțiile de drept sunt indispensabile statului de drept și unui regim democratic, respectuos al drepturilor omului,
Refuzul desemnării de către președintele țării N.Timofti, a dlui Vladimir Plahotniuc în calitate de candidat pentru funcția de Prim-ministru a Republicii Moldova la data de 13 ianuarie 2016, la distanța de cîteva ore din momentul enunțării oficiale din partea partidului democrat, urmată de înaintarea sa repetată în aceeași zi de către partidul democrat nu poate fi acceptată de către societate și opinia publică. În opinia noastră, societatea are suficiente date și informații despre lipsa de integritate, insuficiența pregătirii profesionale în domeniul politic și public, și cel mai important, lipsa încrederii societății în candidatul propus.
Concluzionăm:
1.      CONSTATĂM absența verificării prealabile a integrității candidatului de către partidele politice care au înaintat candidatura lui Vladimir Plahotniuc
2.       SUSȚINEM decizia Președintelui Republicii Moldova de a refuza candidatura desemnată de partidul democrat și înaintată de coaliția majoritar absolută, recent constituită
3.      CONSTATĂM, de principiu, că este regretabilă înaintarea unei candidaturi în funcție ministeriale, în special, pentru funcția de Prim-ministru din partea actorilor politici și ignorarea cerințelor precedente multiple și repetate ale societății civile, din cauza nesatisfacerii criteriilor de: a) încrederea publică pentru asumarea reformelor economice și democratice, b) integritatea deplină de manifestare în activitatea profesională precedentă în sectorul public sau corporativ, adeziunii preceptelor democratice și statului de drept  c)  suficiente competențe demonstrate de profesionalism pentru manifestarea și promovarea conducerii executivului.
4.      CONSTATĂM consecința de absență a încrederii din partea opiniei publice și societății, care decurge din multiplele lacune de integritate, precum alegația nedeclarării resurselor mass-media deținute, alegații de scheme de evaziune fiscală,  achiziții dubioase precum cea a hotelului Codru, televiziunii Publika,  monitorizări din partea autorităților internaționale de drept precum Interpol etc. și rămase neexplicate sau neexplicate suficient în spațiul public. 
Ori,  dubiile de integritate sunt incompatibile însăși cu exercițiul funcției publice, deoarece mandatul, și în special cel de Prim-ministru, este redevabil celor mai înalte standarde de integritate, meritocrație și profesionalism, adeziunii practicilor democratice și respectării drepturilor omului.
Este exclus faptul de a promova persoane la conducere doar pentru că sunt finanțatorii principali ai partidului și a pretinde că luptăm cu corupția, că dorim o guvernare eficientă, o situație politică internă stabilă și că s-ar continua ferm procesul integrării europeană.
Prin urmare,
1.      RECOMANDĂM decidenților politici desemnarea unui candidat în timp util care ar întruni următoarele criterii cumulative: 1) încredere publică pentru inițierea și continuarea reformelor subscrise în Acordul de asociere, 2) integritatea profesională, 3) competențe demonstrate în realizarea integrării europene și a reformelor,
2.      SOLICITĂM retragerea înaintării lui Vladimir Plahotniuc de către coaliția majoritară din cauza necorespunderii criteriilor sus-numite și refuzul repetat al candidaturii de către Președintele Republicii Moldova,
3.      ÎNDEMNĂM Președintele Republici Moldova să denunțe în public și către organele abilitate orice influență necorespunzătoare,
4.      SOLICITĂM desemnarea și înaintarea unei candidaturi merititocrate, profesioniste și care ar corespunde cerințelor și standardelor ridicate de integritate, ale democrației și statului de drept,
5.      ÎNDEMNĂM, în caz contrar, persoanele abilitate la contestarea în regim de urgență a constituționalității decretului înaintării candidaturii în prisma deciziei Curții Constituționale de la 22 aprilie 2013.
Persoane de contact: Iuliana Cantaragiu  iulinac@gmail.com , Olga Bîtcă bitcaolga@gmail.com,
Lista semnatarilor:
Olga Bîtcă, Coordonator de proiecte CReDO, Președinte Alianța Anticorupție
Adrian Baluțel, Membru Board Consiliul ONG
Sergiu Tofilat, IPRE
Elena Prohnițchi, Adept
Vitalie Spînceană ”Oberliht”
Consiliul Național ONG
Centrul Tehnologii Informationale  și Analitice în promovarea antreprenoriatului
Agenția pentru Dezvoltare Regională HABITAT
Institutul de Educație Civică
Clinica Juridică Universitară Bălți
Общественная Палата АТО Гагаузия «Гагауз Ери»
Alianța CCAll
Mișcarea Ecologistă din Moldova
Centrul de Mediu
Centrul de Resurse Tineri și Liberi
GENDERDOC-M
EcoContact
Memoria
Promo-LEX
Centrul de Investigații Jurnalistice
 
 
Anexa:
I- Percepția lui Plahotniuc de către societate, încrederea populației- condiție pentru ocuparea unui post ministerial
A. Rezultatele sondajelor sociologice din 2015 sunt dezastruoase, concordante și fără apel
Moldovenii asociază termenul „corupţie” cel mai mult cu liderul PCRM, Vladimir Voronin, şi cu prim-vicepreşedintele Parlamentului, democratul Vlad Plahotniuc – potrivit unui sondaj de opinie realizat de către Centrul de Cercetare Sociologică din Moldova şi Institutul Dezvoltării Economice şi al Politicilor Europene.
Citeste mai mult: adev.ro/mhr2eu
Conform BOP din decembrie 2015, circa 58% din respondenţi susţin că Vlad Plahotniuc nu trebuie ales, în niciun caz, în funcţia de şef al statului.
Având în luna aprilie 21% încredere, Mihai Ghimpu a reușit să piardă în jur de 8% din încrederea cetățenilor. Tot 8% a pierdut și Vlad Filat, ajungând acum la nivelul de 3%. Acesta se situează însă în fața lui Vlad Plahotniuc, care are 2%.
http://www.zdg.md/…/rezultatele-bop-usatii-in-lista-favorit…
http://agora.md/…/infografic--bop-aprilie-2015-vs-noiembr…/…
Și la fel doar 2 % de încredere a respondenților sondajului CBS-Axa din august 2015.
http://www.scribd.com/doc/283090097/SONDAJUL-Cbs-Axa#scribd
B. Poziția Curții Constituționale din Republica Moldova și din străinătate, bunele practici internaționale în domeniul pierderii încrederii;
Ori în decizia CC de la 22 aprilie 2013, Curtea a menţionat poziţia Comisiei Europene în privinţa unor situaţii similare, potrivit căreia: ”este esențial pentru credibilitatea unui guvern ca persoanele care îndeplinesc funcții ministeriale să se bucure de încrederea publicului, de exemplu prin prezentarea demisiei atunci când există împotriva lor un raport în materie de integritate”. Curtea a mai relevat că, într-o democraţie veritabilă, normalitatea constă în demisionarea imediată a persoanelor care şi-au pierdut încrederea publică, fără a se ajunge la demitere. În acest sens, Curtea a invocat exemplul, Franţei, care a dezvoltat o practică specială pentru aceste cazuri, supranumită Bérégovoy-Balladur, potrivit căreia acuzarea unui ministru (sau chiar a unui Prim-ministru) de săvîrşirea unor fapte reprobabile, chiar şi în lipsa unor documente judiciare, duce la demisia sau înlăturarea imediată a acestuia din funcţie (au fost atestate 11 astfel de cazuri pe parcursul celei de-a 5-a Republici). Urmând aceeaşi logică, în Germania, Preşedintele ţării a demisionat pentru accesare a unui credit în condiţii preferenţiale, iar Ministrul Educaţiei şi Ministrul Apărării – pentru suspiciuni de plagiat. În mod similar, Preşedintele Ungariei a demisionat în urma unor acuzaţii de plagiat.
Rezultă că criteriul încrederii e o condiție a numirii/demisiei în posturile ministeriale, de demnitate publică, aici definiţia:
http://lex.justice.md/md/336193/.
Un alt criteriu, mai precis o precondiție impreativă este cea a integrității:
II- Definirea integrității- condiţie necesară ocupării unui post ministerial, de demnitate publică;
Pentru o lacună în integritate și reputație, nu este neapărat necesară nici o decizie judecătoarească sau al unei instituții administrative, care pe hîrtie parțial independentă, în realitate, poate invers și nici nu neapărat de adus probe, probele trebuie să le aducă procurorii și CNA, iar presa de investigație și societatea civilă, precum și opinia publică, vin cu argumente solid construite.
http://www.ziarulnational.md/lupu-a-fost-pus-in-dificultat…/
Să vedem cîteva dintre argumentele solide aduse de către organele naționale și internaționale de drept, opoziție, presa de investigație și societatea civilă:
A. Monitorizare pentru o perioadă de timp de către Interpol:
1. A fost finalmente confirmată de către Interpol, MAI și Plahotniuc în persoană, după ședința închisă a Parlamentului din 23.02.2013, contrar declarațiilor sale prealabile și ale Procuraturii. Respectiva confirmare a fost pe larg relatată în presă.
In presă au apărut documente care confirmă că Interpolul a început monitorizarea lui Vlad Plahotniuc încă în anul 2007, pentru legătura lui cu gruparea criminală Solntsevskaya. Biroul Interpol de la Roma a solicitat punerea la dispoziţie a informaţiilor despre 23 de subiecţi implicaţi în respectivele afaceri. Numele lui Vlad Plahotniuc este al 15 în listă. În drept cu numele acestuia sunt indicate data şi anul naşterii, dar şi seria paşaportului românesc pe care l-a deţinut Plahotniuc. Aceste informaţii se conţin şi într-un raport individual pe numele lui Plahotniuc, fiind actualizate în octombrie 2012.
2. Ministrul MAI, Dorin Recean a confirmat informația privind monitorizarea de către Interpol în privința lui V.Plahotniuc, subliniind că, după cum s-a constatat din document au dispărut 13 file.
http://cotidian.md/?p=8939
http://www.jurnal.md/…/rise-imagini-cu-plahotniuc-la-vila-…/
http://www.vestimd.ru/index.php/index.php…
http://trm.md/…/plahotniuc-recean-a-confirmat-ca-nu-sunt-s…/
http://tribuna.md/…/vlad-plahotniuc-am-fost-o-perioada-mon…/
http://www.moldova.org/confirmat-plahotniuc-a-fost-monitor…/
B. CNI 3 cazuri de verificare fără rezultate, dintre care 1 caz de refuz de inițiere a procedurii de control.
1. Investigația RISE Moldova în privința organigramei imperiului Plahotniuc, din care o parte nu figurau în declarația sa;
RISE Moldova a analizat peste o mie de documente, adrese de IP, servere și adrese de E-mail care demonstrează conexiunile deputatului și influentului om de afaceri, Vladimir Plahotniuc cu trustul „General Media Group”, din care fac parte: Publika TV, Prime TV, Canal 3 și Canal 2. Documentele mai dezvăluie legăturile strânse ale mogulului cu Finpar Invest SRL, o companie cu un capital social de aproape jumătate de miliard de lei, care i-a avut în calitate de acționari și reprezentanți pe Oxana Childescu (soția), Vera Morozan (sora), Andrian Candu (finul) – președintele Parlamentului, Ghenadie Sajin – șeful Inspecției de Stat în Construcții, Andrei Ursachi – fiul fostului șef al Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat și Cezara Salinski – administratoarea Prime Management SRL.
Președintele Parlamentului Andrian Candu, vizat în anchetă, a cerut Serviciului de Informații și Securitate, Centrului Național Anticorupție, Procuraturii Generale și Centrului Național de Integritate, să verifice informațiile publicate de RISE.
„[...] În timpul cel mai scurt posibil, cele 4 instituții să vină cu rezultatele investigațiilor”, a declarat Andrian Candu, acum 8 luni, fără a mai reveni la acest subiect. Tot atunci, Președintele Parlamentului a afirmat că va demisiona dacă informațiile din ancheta RISE se confirmă.
Între timp deținerea posturilor TV a fost confirmată, declarată de către Plahotniuc în persoană:
Vlad Plahotniuc a fondat în această săptămână două firme noi: General Media Group Corp. şi Radio Media Group Inc. Pe cele două întreprinderi au fost trecute patru televiziuni şi trei posturi de radio pe care controversatul om de afaceri, le-a ascuns, de-a lungul anilor, în spatele unor companii off-shore. Businessmanul a operat aceste schimbări odată cu intrarea în vigoare a modificărilor Codului Audiovizualului prin care radiodifuzorii privaţi sunt obligaţi să declare cine sunt adevăraţii proprietari ai posturilor.
http://anticoruptie.md/…/oficial-vlad-plahotniuc-proprietar…
Top-5-articole-RISE-Moldova
https://www.rise.md/articol/plahotniucleaks/
http://adevarul.ro/…/caracatita-plahotniuc-radio…/index.html
2. Opoziția și RISE Moldova au adus dovezi, acte şi imagini, în privinţa vilei nedeclarate din Franța, în imagine, Plahotniuc era la poarta vilei, din relatarea RISE Moldova, rezultă că vila era uzitată de către Plahotniuc https://www.rise.md/imagini-vladimir-plahotniuc-monitoriza…/
http://www.jurnal.md/…/rise-imagini-cu-plahotniuc-la-vila-…/
RISE: Imagini cu Plahotniuc la vila sa din Franța
Vladimir Plahotniuc nu a indicat în declarația de avere acest imobil, estimat la 3 milioane de euro. Familia Plahotniuc ar deține această vilă încă din 2008. Reacția CNI după autosesizare la informațiile din presă: „După o verificare prealabilă a informațiilor publicate în presă, a sesizării făcute de Grigore Petrenco, deputat al Parlamentului R. Moldova, precum și după examinarea explicației depuse de Vlad Plahotniuc la CNI în data de 17.09.2014, în una din următoarele ședințe, Comisia va decide asupra inițierii controlului în acest caz”.
http://cni.md/?p=1143
Apoi conducerea CNI ar fi negat autosesizarea, dar a examinat sesizarea lui Petrenco și nimic nu a găsit, deoarece Petrenco nu ar fi anexat probele necesare, doar a făcut referire la ele.
Actul de constatare:
http://independent.md/foto-cum-arata-casa-lui-plahotniuc-…/…
http://independent.md/integritatea-lui-plahotniuc-sau-cum/
3. La sfârșitul anului 2013, CNI a investigat veniturile și proprietățile lui Plahotniuc, la solicitarea acestuia, dar n-a identificat afaceri sau imobile nedeclarate. „Nu există circumstanțe din care să rezulte încălcarea regimului juridic al declarării veniturilor și proprietăților. Decide: Clasarea cauzei”, a hotărât conducerea CNI.
https://www.rise.md/…/…/Act-de-constatare-CNI-Plahotniuc.pdf
Menționăm că la sfârșitul lui 2013, CNI a investigat veniturile și proprietățile lui Plahotniuc la solicitarea acestuia, dar n-a identificat afaceri sau imobile nedeclarate. Deoarece neregulile din declarațiile anterioare au rămas neverificate, legea neavînd un efect retroactiv, iar Plahotniuc venind din sectorul privat, revenea Inspectoratului Fiscal verificarea veniturilor și proprietăților sale. Potrivit presei, încălcările pe care le căuta CNI se regăsesc tocmai în declarațiile depuse în anii precedenți. Astfel, potrivit unei investigații realizată de Centrul pentru Investigații Jurnalistice, Plahotniuc nu și-a indicat în declarațiile de avere de până în 2012 cel mai mare dintre apartamentele familiei, cel de 1.023,1 metri pătraţi, înregistrat încă din 2010 pe numele soției sale, Oxana Childescu. Cu excepţia ultimei declaraţii de avere, în niciuna dintre cele depuse anterior Plahotniuc nu a declarat proprietăţile deţinute de soţia sa, deşi legea îl obligă să o facă. În declaraţiile din anii precedenţi nu regăsim cele două garaje pe care le are în proprietate din 2009 şi nici alte două pe care le deţine din 2011. În declaraţiile anterioare nu figurează nici subsolul de 82,2 metri pătraţi pe care l-a cumpărat în 2011.
http://www.moldovacurata.md/…/cni-a-stabilit-plahotniuc-si-…
4. Iar în competența Inspectoratului Fiscal de Stat ar reveni efectuarea unui eventual control privind declararea și plata contribuțiilor fiscale, care se atestă în una din investigațiile de mai jos:
http://www.mold-street.com/?go=news&n=4425
C. Relativitatea calităților invocate de manager eficient;
Următoarele argumente sunt de natură subiectivă în baza elementelor obiective, în dependență de măsura cunoașterii lor. Ele țin să minimizeze, combată, cel puțin să relativizeze calitățile sale vehiculate de manager eficient aplicate la sfera politică, care nu este echivalentă celei afacerilor, sunt procese care durează și nici nu pot fi programate sau controlate.
1. Eficiența activițății în calitate de deputat:
În total, Vladimir Plahotniuc a deţinut două mandate incomplete de deputat, beneficiind de imunitate parlamentară timp de trei ani şi jumătate, respectiv 43 de luni sau 1277 de zile. În toată această perioadă, nu s-a remarcat prin discursuri deosebite de la tribuna Parlamentului sau prin proiecte de legi revoluţionare promovate. Dimpotrivă. Prin absenteism şi multe proiecte de lege care, după ce le-a anunţat, nu au mai reuşit să treacă de Parlament.
11850986_1454749238166632_1638058532_n
Conform informaţiilor postate pe site-ul Parlamentului, în perioada deputăţiei, Plahotniuc şi-a pus semnătura pe doar şapte proiecte de lege, toate în perioada 2012-2013. Cifra este una mai mult decât modestă, dacă luăm în considerare că, de exemplu, Sergiu Sîrbu, colegul său de partid, a participat la elaborarea a peste 90 de proiecte de lege, iar Marian Lupu, liderul PD, la peste 30. Cele patru proiecte de lege propuse, iar ulterior retrase de Plahotniuc, vizau modificarea mai multor legi.
http://www.zdg.md/…/po…/performantele-deputatului-plahotniuc
2. Luarea deciziilor incorecte, inconsecvente, erori de apreciere a situației existente;
Evoluția anchetei BEM și invocata retragere din viața politică și dorința subită de a reveni în politică:
Acuzat în cazul fraudei de la BEM, Plahotniuc a anunţat vineri că se retrage din PDM. "Având în vedere necesitatea ca ancheta în cazul BEM să fie în afara oricăror suspiciuni legate de eventuale influenţe externe instituţiilor de drept, dar având în vedere şi acuzaţiile care mi se aduc, chiar dacă nu au fost niciodată probate şi sunt nefondate, consider că este oportun să mă autosuspend din funcţia de primvicepreşedinte al Partidului Democrat din Moldova. De asemenea, mă autosuspend din calitatea de membru de partid, până la clarificarea anchetei în cazul BEM", a transmis el pe Facebook.
http://www.mediafax.ro/…/analiza-vlad-filat-intre-acuzatii-…
„Demiterea Guvernului Streleț a fost un calcul greșit, mai ales că îndată după aceasta a fost promis un nou guvern care va fi creat în scurt timp, lucru care nu s-a întâmplat. O altă greșeală a fost modul în care a fost demis acest guvern. PD a votat moțiunea socialiștilor, dar nu poți vota împotriva aliaților. Moldova nu va mai fi guvernată niciodată de un singur partid, iar singurul partener puternic pe care îl poate avea PD se află pe dreapta și este Partidul Liberal Democrat. Încrederea între PD și PLDM a fost însă pierdută după arestul lui Vlad Filat”, afirmă Popov.
http://ziarulnational.md/un-membru-important-al-pd-vorbest…/
Ori definiția integrității oferită de către wikipedia evocă anume consecvența acțiunilor și verificărea rezultatelor acțiunilor:
Integritatea este un concept care vorbește despre acțiuni consecvente, conform valorilor, metodelor și elementelor de măsură, precum și de raportare la principii și așteptări care pot fi verificate prin rezultate. În etică – integritatea este considerată ca onestitate și corectitudine, și este evaluată prin acuratețea acțiunilor cuiva. Așadar, integritatea este opusul unor metehne cum ar fi: inconsecvența, ipocrizia sau falsitatea. Integritatea exprimă virtuțile, trăirile și aplicarea convingerilor, fără discrepanțe între afirmații și exemplul trăirii personale.
https://ro.wikipedia.org/wiki/Integritate
3. Dubla identitate și obscuritatea personajului, adeziunea practicilor nedemocratice;
https://ro.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Plahotniuc
Adeziunea practicilor nedemocratice, precum absența consultărilor intrapartiinice, uzitarea de metode de presiune și intimidare.
„Din păcate, din toamna lui 2014 nu a mai fost convocat niciodată Consiliul Național Politic” și nici nu a fost discutată candidatura la post de Prim-ministru, deși s-ar fi insitat, conform informațiilor vehiculate în presă și conformate de președinție pe Facebook, că s-ar fi insistat pe unica candidatura a lui Plahotniuc
http://www.ziarulnational.md/un-membru-important-al-pd-vor…/
http://www.realitatea.md/plahotniuc--primul-pe-lista-candid…
http://www.radiochisinau.md/andrei-popov-renunta-la-functia…
http://www.realitatea.md/live--andrei-popov--conferinta-de-…
http://www.evz.ro/exclusiv-seara-cutitelor-lungi-de-la-chis…
D. Poziția CC RM față de lacune ale integrității:
Prin urmare, Decizia 22 aprilie 2013, care, în concluzii stabilește precondiții imperative de integritate și absența de suspiciuni de corupție pentru întrunirea criteriilor statului de drept:
Curtea a statuat, cu titlu de principiu, că orice mandat politic trebuie să se bazeze pe standarde ridicate în materie de integritate. În plus, în cazul în care se constată că această condiţie nu este îndeplinită, ignorarea acestor constatări şi numirea/menţinerea în funcţii de conducere a unor persoane asupra cărora planează dubii privind integritatea implică o lipsă de respect faţă de statul de drept.
În acest context, Curtea a statuat că este contrară principiilor statului de drept numirea în funcţii de conducere a persoanelor asupra cărora planează dubii de integritate sau care au fost demise pentru motive de corupţie.
De asemenea, Curtea a statuat următoarele: corupţia submină democraţia şi statul de drept şi, prin urmare, lupta împotriva corupţiei este parte integrantă a asigurării respectării statului de drept.http://www.constcourt.md/libview.php…
http://www.constcourt.md/…/Hotarare_Sesizarea_10a_22_aprili…
http://www.ziarulnational.md/doc-argumentul-forte-al-presedintelui-timofti-de-ce-nu-l-va-propune-premier-pe-vlad-plahotniuc/

    Mass-media

http://www.ipn.md/ro/comunicate/5509
http://www.alianta.md/?go=news&n=377
http://jurnal.md/ro/politic/2016/1/14/deutsche-welle-moldova-in-pragul-revolutiei-totul-depinde-de-o-decizie-a-presedintelui/
http://www.radiochisinau.md/mai_multe_ong_uri_solicita_desemnarea_unui_candidat_integru_la_functia_de_premier-29646
http://jurnal.md/ro/politic/2016/1/14/tanase-despre-respingerea-lui-plahotniuc-de-catre-timofti-hotararea-curtii-privind-integritatea-candidatului-nu-ar-fi-aplicabila-in-acest-caz/
http://www.ipn.md/ro/societate/74112

 

 

Share.